Archiwum
Wakacyjna logopedia
Do ćwiczeń logopedycznych w domu nie potrzeba specjalistycznych pomocy. Warto, by w wakacje dzieci utrwalały zdobyte na zajęciach umiejętności. W jaki sposób?

Przykład 1
„Gra w klasy”
Rysujemy klasyczną „grę w klasy”. Rzucamy kamyczek na odpowiednią cyfrę w kolejności. W logopedycznej wersji jednak po każdym rzucie wykonujemy ćwiczenie, np. wymyślamy tyle wyrazów na wskazaną głoskę, ile wskazał kamyczek; wymyślamy zdanie z ćwiczonym wyrazem – tyle wyrazów w zdaniu, ile wskazał kamyczek itd.

Przykład 2
„Chińczyk”
Gramy w tradycyjnego „Chińczyka”. Jednak za każdym razem, gdy rzucimy kostką, powtarzamy ćwiczony wyraz z zeszytu logopedycznego tyle razy, ile wskazała kostka.

Przykład 3
Ćwiczenia lewopółkulowe – te ćwiczenia wykonujemy zawsze od lewej strony do prawej, zgodnie z kierunkiem pisania i czytania.
A)Układanki lewopółkulowe
Zbieramy nad morzem/ nad jeziorem/ w lesie kamyczki, szyszki, muszelki itd. Potem układamy 9 elementowy wzór z wyżej wymienionych elementów. Rozkładamy je w 3 rzędach (oczywiście, z czasem planszę można poszerzyć). Dziecko odtwarza wzór pod spodem, zgodnie z kierunkiem od lewej do prawej i od góry.


B) Szeregi
Układamy np. kamyczki od największego do najmniejszego, od najjaśniejszego do najciemniejszego.
C) Sekwencje
Układamy nasze „skarby” wg wzoru, np. muszelka, szyszka, listek, muszelka, szyszka i co dalej? Takich kombinacji może być wiele.

Przykład 4
Ćwiczenia oddechowe
Możemy dmuchać na bańki mydlane, piórka, ale możemy też… zagrać mecz piłki „nożnej”. Na kartce rysujemy bramkę, z kawałków papieru tworzymy okrągłe piłeczki i próbujemy wdmuchnąć piłkę do bramki. Przy dmuchaniu pamiętamy zawsze, by kształt ust przypominał kółeczko.

Przykład 5
„Rzutki”
Rysujemy na ziemi 3 okręgi wpisane w siebie – wpisujemy odpowiednio 5,10,15. Przygotowujemy od 5 do 10 kamyków. Mówimy alfabet „po cichu”, dziecko w wybranym momencie mówi „stop” – w ten sposób wybiera dla siebie głoskę. Rzucamy kamyczki do okręgu tak, by zdobyć jak najwięcej punktów – ale żeby rzucić, trzeba powiedzieć wyraz na daną głoskę.

Nie zapominajmy, że podczas odpoczynku nad morzem, nad jeziorem i w innych urokliwych miejscach mamy zawsze możliwość wykonywania ćwiczeń ręki. Wszelkie wycinanie, rysowanie, lepienie, budowanie z piasku wspomaga nie tylko motorykę małą, lecz również rozwój mowy.
18 czerwca 2018 | Anna Mężyk-Mazur | Powrót do spisu wiadomości