Archiwum
To już jest koniec…
Uczniowie klas 1-3 na przełomie maja i czerwca mieli okazję po raz ostatni uczestniczyć w zajęciach niesamowitego projektu bibliotecznego jakim jest „Czytanie ma Moc”!
Klasy pierwsze zapoznały się w roku szkolnym z fragmentami książek: „Bolek i Lolek – na szlaku polskich kultur”, „Opowieści o psach, które ratowały świat”, „Mikołajek. Prze pani, on ściąga” i ostatnio – „Chuligator, czyli przewodnik po dziecięcych przekrętach” Michała Rusinka. Prowadząca zajęcia, pani Katarzyna Podgórska, zapoznała dzieci z krótkimi wierszykami obrazującymi najczęstsze błędy językowe. Przypominaliśmy sobie własne przekręty językowe. Było dużo śmiechu i dobrej zabawy! Na ostatnich zajęciach czekała na uczniów klas pierwszych miła niespodzianka – wizyta pani Ludmiły Gorczyńskiej, która opiekuje się szkolnym sekretariatem. Pani Ludmiła przeczytała dzieciom kolejne opowiadanie o Mikołajku!
Zajęcia były dobrą okazją do rozbudzenia pasji czytelniczej najmłodszych uczniów i do zaznajomienia się z wartościową literaturą. Poszerzaliśmy z najmłodszymi uczniami także słownictwo, przybliżając znaczenie choćby takich słów jak kaligrafia czy rękodzieło. Uczniowie klas pierwszych zabrali ze sobą „Paszporty tropicieli słów” zachęceni do tropienia nowych wyrazów i sięgania już samodzielnie po wakacyjną literaturę:)
Klasy drugie w drugim semestrze kontynuowały spotkania z książkami o tematyce podróżniczej („Wynalazcy” i „Zakazane Miejsca”).
W książce „Wynalazcy” zostały opisane odkrycia inspirowane przyglądaniem się życiu zwierząt. Jak się okazuje, wiele wynalazków było wynikiem obserwacji zwierząt, radzących sobie w trudnych sytuacjach. Dzięki temu powstały ubrania przeciwdeszczowe, tunele, klimatyzacja czy igły do strzykawek. A wiele pomysłów inspirowanych takimi obserwacjami czeka jeszcze na młodych odkrywców.
Książka „Zakazane miejsca” opisuje miejsca na świecie, do których nie każdy człowiek ma dostęp. Są to pomieszczenia objęte szczególną ochroną jak np. prywatne pałace rodzin królewskich, niektóre biblioteki, katakumby, jaskinie, miejsca opuszczone z powodów różnych katastrof i zmian klimatycznych, miejsca ogólnie niebezpieczne dla ludzi.
Zajęcia w klasach drugich prowadziła pani Antonina Połch.
W klasach trzecich inspiracją do realizacji warsztatów była tym razem książka Artura B. Chmielewskiego i Eweliny Zambrzyckiej – Kościelnickiej „Kosmiczne wyzwania. Jak budować statki kosmiczne, dogonić kometę i rozwiązywać galaktyczne problemy.”
Podczas spotkania trzecioklasiści dokonywali analizy pomysłów inżynierów i projektantów NASA, pomagali w doborze nietuzinkowych konsultantów, by wesprzeć A. Chmielewskiego w konstruowaniu satelity kosmicznej, a także pisaniu maila będącego autorefleksją na temat własnych zainteresowań i pasji. Ponadto podjęli się zadania ułożenia obrazu kosmicznego widoku w sposób, w którym liczy się przede wszystkim współpraca.
W części końcowej spotkania uczestnicy dokonali wraz z prowadzącą Katarzyną Kochan-Marchot ewaluacji całego programu tocząc niesamowicie interesującą dyskusję pełną wniosków z obecnych i poprzednich spotkań, na których mieli możliwość poznać swoje mocne strony, odkryć niezbadane umiejętności, zrozumieć jak ważne jest niepoddawanie się i pozytywne myślenie a także współpraca i umiejętność słuchania innych.
Z tak wielkim plecakiem umiejętności, wiedzy oraz pomysłów uczniowie trzecich klas żegnają pierwszy etap edukacyjny i wchodzą na kolejny stopień pełni entuzjazmu, ciekawości oraz przekonania, że są w stanie poradzić sobie z wszelkimi wyzwaniami jakie będą stały przed nimi w klasie czwartej.
Każdy z uczestników warsztatów Czytanie ma Moc zabrał ze sobą wspomnienie dobrej zabawy i wrażenia z kontaktu z ciekawą literaturą, a także pamiątkowy dyplom! Zakończenie projektu nie oznacza zakończenia przeżywania przygód z ciekawą, mądrą literaturą, zwłaszcza na progu wakacji :)
29 czerwca 2022 | Powrót do spisu wiadomości