Szkoła Podstawowa nr 84
we Wrocławiu
im. Ruchu Obrońców Pokoju
Menu

Wieści szkolne

Wakacyjna logopedia

Do ćwiczeń logopedycznych w domu nie potrzeba specjalistycznych pomocy. Warto, by w wakacje dzieci utrwalały zdobyte na zajęciach umiejętności. W jaki sposób?

Wakacyjna logopedia

Przykład 1

„Gra w klasy”

Rysujemy klasyczną „grę w klasy”. Rzucamy kamyczek na odpowiednią cyfrę w kolejności. W logopedycznej wersji jednak po każdym rzucie wykonujemy ćwiczenie, np. wymyślamy tyle wyrazów na wskazaną głoskę, ile wskazał kamyczek; wymyślamy zdanie z ćwiczonym wyrazem – tyle wyrazów w zdaniu, ile wskazał kamyczek itd.

Wakacyjna logopedia

Przykład 2

„Chińczyk”

Gramy w tradycyjnego „Chińczyka”. Jednak za każdym razem, gdy rzucimy kostką, powtarzamy ćwiczony wyraz z zeszytu logopedycznego tyle razy, ile wskazała kostka.

Wakacyjna logopedia

Przykład 3

Ćwiczenia lewopółkulowe – te ćwiczenia wykonujemy zawsze od lewej strony do prawej, zgodnie z kierunkiem pisania i czytania.

A)Układanki lewopółkulowe

Zbieramy nad morzem/ nad jeziorem/ w lesie kamyczki, szyszki, muszelki itd. Potem układamy 9 elementowy wzór z wyżej wymienionych elementów. Rozkładamy je w 3 rzędach (oczywiście, z czasem planszę można poszerzyć). Dziecko odtwarza wzór pod spodem, zgodnie z kierunkiem od lewej do prawej i od góry.

Wakacyjna logopediaWakacyjna logopedia

B) Szeregi

Układamy np. kamyczki od największego do najmniejszego, od najjaśniejszego do najciemniejszego.

C) Sekwencje

Układamy nasze „skarby” wg wzoru, np. muszelka, szyszka, listek, muszelka, szyszka i co dalej? Takich kombinacji może być wiele.

Wakacyjna logopedia

Przykład 4

Ćwiczenia oddechowe

Możemy dmuchać na bańki mydlane, piórka, ale możemy też… zagrać mecz piłki „nożnej”. Na kartce rysujemy bramkę, z kawałków papieru tworzymy okrągłe piłeczki i próbujemy wdmuchnąć piłkę do bramki. Przy dmuchaniu pamiętamy zawsze, by kształt ust przypominał kółeczko.

Wakacyjna logopedia

Przykład 5

„Rzutki”

Rysujemy na ziemi 3 okręgi wpisane w siebie – wpisujemy odpowiednio 5,10,15. Przygotowujemy od 5 do 10 kamyków. Mówimy alfabet „po cichu”, dziecko w wybranym momencie mówi „stop” – w ten sposób wybiera dla siebie głoskę. Rzucamy kamyczki do okręgu tak, by zdobyć jak najwięcej punktów – ale żeby rzucić, trzeba powiedzieć wyraz na daną głoskę.

Wakacyjna logopedia

Nie zapominajmy, że podczas odpoczynku nad morzem, nad jeziorem i w innych urokliwych miejscach mamy zawsze możliwość wykonywania ćwiczeń ręki. Wszelkie wycinanie, rysowanie, lepienie, budowanie z piasku wspomaga nie tylko motorykę małą, lecz również rozwój mowy.

18 czerwca 2018 | Anna Mężyk-Mazur | Powrót do spisu wiadomości

Drukuj