Pies w szkole
Czas pandemii okazał się być niezwykle trudny dla każdego z naszych uczniów, a powrót do nauki stacjonarnej wiąże się z wieloma trudnościami i obawami. Godziny, tygodnie spędzone głównie przed ekranem, z daleka od prawdziwych ludzi mogą skutkować pojawieniem się poczucia osamotnienia, złego samopoczucia czy napięć i lęków. W związku z chęcią obniżenia negatywnych skutków czasu pandemii, konieczne zdaje się być sięgnięcie po wszelkie możliwe sposoby na poprawę samopoczucia uczniów.
Przez kilkanaście lat profesor Kurt Kotrschal i jego współpracownicy z Uniwersytetu Wiedeńskiego prowadzili badania długookresowe mające wykazać skutki obecności psów w szkołach. Nie chodzi przy tym o krótką wizytę ludzi z zewnątrz, przychodzących w towarzystwie psów pracujących w edukacji czy terapii, ale o stałą obecność zwierząt podczas szkolnych zajęć.
Rezultaty badań wręcz przekroczyły oczekiwania naukowców. Okazało się, że obecność psów w szkole przyczynia się do redukcji lęków i napięć, powoduje spadek agresji, za to wzrost kompetencji społecznych, łagodzi zachowania ekstremalne, sprawia, że dzieci biorą aktywniejszy udział w lekcjach i chętniej chodzą do szkoły, co w efekcie przyczynia się do lepszych wyników w nauce.
Jednocześnie naukowcy mierzyli rozwój osobowości uczniów w klasach z psami grupach kontrolnych bez psa i znaleźli znaczącą poprawę w obszarze samodzielności i zdolności do empatii w ciągu pięciomiesięcznej obserwacji. Te efekty były trwałe i nie zanikały nawet po kilkutygodniowej nieobecności psa – dzieci nie wracały do poprzednich wzorców zachowań.
Naukowcy stwierdzili, że przy odpowiednich założeniach (nauczyciel z nadającym się do kontaktu z dziećmi psem, wykazujący zrozumienie rodzice) obecność psa w szkole może mieć znaczący i trwały wpływ na relacje społeczne i przebieg nauki.
W związku z tym, nasza szkoła we współpracy z Urzędem Miejskim Centrum Przyjaznych Relacji Ludzie-Zwierzęta Biuro Wrocław bez Barier bierze udział w pilotażowym programie polegającym na wprowadzaniu na teren szkoły, a konkretnie do klas, nadających się do tego psów należących do nauczycieli. Wszystkie psy, mające wziąć udział w programie są zdrowe, zaszczepione i zbadane pod względem behawioralnym przez zoopsychologów.
Wszystkim nam zależy na poprawie samopoczucia dzieci, uprzyjemnieniu powrotu do nauki w szkole, stąd wprowadzenie metody dość nietypowej w naszym kraju, chociaż naprawdę dobrze przebadanej w innych. Mamy nadzieję, że spotkamy się ze zrozumieniem i akceptacją.
Rozpoczął się czerwiec i pierwsze dyżury biblioteczne Dropsa za nami!
Młodsze klasy wiedzą już o niezwykle ważnej pracy, jaką wykonuje w naszej szkole mopsik, a także o akcjach, jakie towarzyszą temu wydarzeniu. Niektórzy uczniowie mieli już nawet okazję osobiście poznać Dropsa!
Zachęcamy do zapoznania się z zasadami, jakie obowiązują nas wszystkich w kontakcie z Dropsem. Znajdują się one na drzwiach biblioteki szkolnej.
W roku szkolnym 2021/2022 do psiego zespołu dołączyła urocza Aiko, która stała się pilną uczennicą w klasie 2d!